Na rynku FMCG innowacja jest podstawą sprzedaży produktów. Udana próba zaskoczenia, zainteresowania konsumenta, decyduje o sukcesie lub porażce produktu. Pomimo, iż każdego roku pojawia się wiele produktów okrzykniętych mianem innowacyjnych, tylko nieliczne odnoszą sukces sprzedażowy.

Konsumenci widzą zmiany, jakie zachodzą na rynku produktów żywnościowych, dostrzegają znaczenie elementów prozdrowotnych, o czym świadczy m.in. wysyp produktów BIO na półkach sklepowych. od wejścia do sklepu jesteśmy „atakowani”  zdrową żywnością, informacjami o zbawiennym wpływie produktów, składników na nasze zdrowie. U podstaw wyboru produktu spożywczego coraz większego znaczenia nabiera spełnienie podstawowych atrybutów, tj. odpowiedniej jakości produktu oraz ich naturalności. W tym kontekście, opracowanie zaprezentowane przez Mintel wydaje się postawieniem właśnie na te elementy. Pozbawienie produktów sztucznych substancji barwiących, aromatów, konserwantów, czy też oleju palmowego jest spełnieniem podstawowych warunków co do atrybutów, którymi powinna cechować się żywność.

Czym jest innowacyjność?

Innowacyjność prezentowanych produktów rozumiana jest często przez pryzmat braku glutenu lub skierowanie produktu do grupy wegan. Temat diety bezglutenowej i jej słuszności w kontekście właściwego odżywania jest czymś odrębnym, niemniej jest odzwierciedleniem aktualnie panującej mody. Bezspornym faktem jest wzrastająca paleta tych produktów na półkach sklepowych. Dziś właśnie natknąłem się na masło bezglutenowe. Skąd w maśle miałby znaleźć się gluten? Skonsternowany, postanowiłem to sprawdzić. Na stronie www.celiakia.pl masło widnieje w kategorii produktów z zasady niezawierających glutenu. Widać, że sam fakt prezentowania na opakowaniu takiej informacji pozwala zaoferować wyższą cenę.

Naturalnie i ekologicznie

Pewne trendy, składniki produktów, pojawiają się jako wspólny mianownik wielu producentów (przykład produktów bezglutenowych). Producenci FMCG stawiają aktualnie na naturalność, oferując produkty czerpiące pełnymi garściami z natury, ekologiczne, prozdrowotne. Atrakcyjna forma podania produktu plus spełnienie powyższych elementów daje konsumentowi możliwość korzystania z coraz lepszych jakościowo produktów. Nasuwa się jednak pytanie: czy są to innowacje przełomowe? Moim zdaniem raczej nie. Badania realizowane przez różne instytucje w Polsce i za granicą, pokazują, że jedynie około 20% tzw. innowacji odnosi sukces, a tych przełomowych jest jeszcze mniej. W 2016 roku firma Nielsen poinformowała, iż spośród ponad 8500 innowacji na rynku FMCG, jedynie 18 zasłużyło na miano przełomowych. Gdzie zatem poszukiwać innowacji przełomowych?

Nanożywność

Kierunkiem, o którym ostatnio głośno w prasie europejskiej jest nanotechnologia, która wedle zapowiedzi powinna zrewolucjonizować produkcję żywności. Zmieni się sposób wytwarzania, przetwarzania i pakowania żywności. Szczególnie interesujący jest rozwój nanożywności w kierunku żywności spersonalizowanej oraz tzw. inteligentnej żywności, której zadaniem będzie np. dostarczenie do organizmu tylko tych składników, które będą dla niego deficytowe. Podnoszony jest również aspekt ochronny człowieka. Nanożywność może wpływać pozytywnie na nasze zdrowie. Już teraz można sobie wyobrazić np. frytki w technologii nano, które zawierać będą o wiele mniej tłuszczu niż dotychczas, dzięki powierzchni ochronnej zapobiegającej wchłanianiu oleju w procesie smażenia. Czy też czekoladę lub lody o istotnie obniżonej kaloryczności. Możemy wyobrazić sobie danie, które podgrzewamy i w zależności od temperatury podgrzania smak i kolor potrawy będą inne, bowiem temperatura będzie aktywować odpowiednią sekwencję cząsteczek nano. Oznacza to, iż żywność nanotechnologiczna będzie dostosowywana nie tylko do oczekiwań klienta ale również do stanu jego zdrowia, zalecanej diety, czy aktualnie oczekiwanego smaku aktywowanego temperaturą. Brzmi to jak science fiction, ale rewolucja w innowacjach w obszarze FMCG puka do naszych drzwi i w najbliższych latach zmieni nasze wyobrażenia o jedzeniu.

Dziś cieszmy się innowacjami, które pojawiają się na rynku, zwłaszcza tymi, które podkreślają naturalność i jakość. Chociaż jaka to innowacja, kiedy już w 1995 roku marka Łaciate wypuściła taką oto reklamę:

 

Czekajmy zatem na nowe, przełomowe… które na pewno się pojawi.